
„Vidíme iba zovňajšok, ale takmer všetko sa odohráva vo vnútri.“
Súlad tela, mysle a nášho vnútorného duševného sveta sa dá dosiahnuť prostredníctvom rôznych energetických techník, spomedzi ktorých je asi najvyhľadávanejšou práve meditácia. Rovnako, ako je prínosná pre dospelých, jej benefity môžu pomôcť aj deťom, keď sa potrebujú zorientovať v ich vlastných myšlienkach či emóciách… aby raz, keď sa ich niekto spýta:
„Čím chceš byť, keď vyrastieš?“ mohli odpovedať: „Chcem byť láskavý.“
Tieto citácie z knižky Chlapec, krtko, líška a kôň od autora Charlieho Mackesyho sú presne tou esenciou, ktorej deti veľmi dobre rozumejú a na ktorú si my, dospelí, musíme len spomenúť a pripomínať sebe i našim deťom:
„Že na tebe záleží, že si dôležitý a ľúbime ťa a že dávaš tomuto svetu niečo, čo nikto iný.“
O tom, ako prebiehajú detské meditácie v Ateliéri duše, akým prínosom pre deti sú z ich vlastného uhla pohľadu, čo všetko im môže priniesť chvíľa oddychu a vnímavého naladenia sa na svoj detský svet, aké je pre ne dôležité vyrozprávať sa z toho, čo ich trápi, ako sa naučia svoje problémy riešiť a nie potláčať… ale tiež o tom, že stojí za to meditovať spolu ako rodina aj doma, sa môžete dočítať v článku v časopise Moja psychológia:

Počas našich stretnutí sa s deťmi rozprávame o rôznych témach z ich života. Aby deti témam porozumeli, učia sa rozvíjať kritické myslenie, otvorenú komunikáciu a hlavne svoju vnútornú intuíciu, ktorej dokážu ľahšie dôverovať pomocou zážitkovej meditácie. A aby na hodine nebola nuda, spestrujú nám ju ešte ďalšie vizuálne, hudobné, výtvarné, relaxačné či pohybové techniky, s ktorými môžu deti pracovať samostatne aj doma.
Sú témy, ktoré deti často nedokážu zdieľať s rodičmi ani so svojimi kamarátmi. Zostanú v nich nespracované a deti si s nimi potom nevedia rady.
Už v detskom veku je dôležité podporiť u detí záujem starať sa nielen o svoje telo, ale aj o zdravé myšlienky a emócie, a tým posilňovať ich zdravú sebadôveru.
Deti sa ľahko naučia techniky, ktorými uvoľnia svoje citové, mentálne či telesné napätie, čo prispeje k ich prirodzenej sebaláske a sebaprijatiu.



V úzkej komunite rovesníkov (maximálne 6 detí) si dokážu ľahšie vyjadriť vzájomnú podporu pre nich prijateľným a zrozumiteľným spôsobom.
V dôvernej atmosfére „nerodičovského“ prostredia sa môžu deti ľahšie uvoľniť a naučiť sa svoje pocity či problémy zdieľať a hľadať z nich východiská.
V bezpečnom prostredí, kde sa môžu otvorene baviť o svojich zážitkoch, dokážu jeden druhému načúvať a hľadať spoločnými silami riešenia.
Vďaka pedagogickému VŠ štúdiu sa mi okná do detského sveta postupne otvárali. Počas môjho autorského projektu Hráme sa zdravo som naplno pochopila jednu z najprirodzenejších potrieb každého dieťaťa – a tou je byť vypočuté. Svoje srdiečka však deti otvoria len tam, kde cítia dôveru.

A tak krok za krokom túto dôveru v deťoch s láskou budujem a mám veľké šťastie, že mi bolo dopriate stať sa ich kamarátkou či dôverníčkou, s ktorou môžu diskutovať o všetkom, čo ich zaujíma. Načúvať detskej duši bol jeden z dôvodov, prečo som sa rozhodla vytvoriť projekt detských meditácií.
Ponúkam vám túto meditáciu vytvorenú špeciálne na nácvik uvoľňovania napätia či ťaživých emócií, s ktorými si deti často nevedia rady. Pri mladších deťoch odporúčam, aby ste ju robili spolu a pomohli tak vášmu dieťaťu preniesť sa cez jeho náročnejšie obdobie ľahšou formou. Pokiaľ by ste chceli pre vaše dieťa meditáciu napísanú a nahovorenú „na mieru“, rada vám ju na základe vašej predstavy a potrieb dieťaťa vytvorím.
V rámci pedagogickej práce s deťmi poskytujem aj individuálne konzultácie zamerané na zvládanie emočnej záťaže či iných výchovno-vzdelávacích problémov. Tieto stretnutia prebiehajú hravým spôsobom a formou jemných relaxačných techník, ktoré sú prispôsobené veku a potrebám každého dieťaťa na základe vstupného rozhovoru s jeho rodičom.
Deti majú obrovský dar vizualizácie. V ich predstavách je možné čokoľvek. Zážitky, ktoré prežívajú počas meditácie, často spracúvajú aj do textovej alebo obrázkovej podoby, aby mohli s danou témou ešte zopár minút pobudnúť vo svojom tichom vnútornom monológu. Svoje dielka si odkladajú, aby im text či obrázok pripomínal aj v domácom prostredí vzácnu chvíľu, keď sa dokázali uvoľniť a spojiť sa so svojím srdiečkom.








Naladiť sa na seba dá nám, dospelým, občas zabrať… zato deťom to ide krásne a ľahko – stačí, keď im vytvoríme príležitosť na pokojné stíšenie. Vtedy dokážu vnímať svoju farbu radosti či precítiť odkaz ich stromu odvahy, nechajú k sebe prichádzať múdre želania pre seba a svojich blízkych, a tiež pre našu Zem a všetko živé, čo na nej spolu s nami žije.
„Meditky“ očami detí a ich rodičov…
11-ročný Ady: Na Mackinej meditke sa cítim veľmi dobre, uvoľnene a navyše, keď niečo chcem povedať, tak to ostane medzi nami. Meditácie sú za mňa príjemné a uvoľňujúce. Odporúčam veľmi každému a ja som s úprimnosťou veľmi rád, že sa môžem meditiek zúčastniť.

Adyho maminka Hanka: Na detské meditácie chodia obaja synovia, každý do svojej skupinky rovesníkov. Po každej hodine prídu spokojní, sem-tam mi aj niečo prezradia, pochvália sa novou technikou, akú sa naučili, ale hlavne sú vysmiati, že im bolo dobre. Najkrajšie však je, keď mi dajú zrkadlo ako rodičovi v mojej ťažkej chvíli. Vtedy mi prídu poradiť, čo mám skúsiť spraviť, aby som sa lepšie cítila, lebo im to Macka poradila a funguje to 🙂 Takže to ma presvedčí, že na hodinách naozaj vnímajú a je to pre nich pútavé. Odporúčam naozaj každému rodičovi 🙂

11-ročná Simonka: Na meditke bolo super, že sa môžem ostatným zdôveriť o mojich radostiach aj problémoch. Vždy som na nej mala super kamarátov, ale je to skvelá príležitosť nájsť si aj nejakých nových. Bol to hlavne príjemne strávený čas a priestor na úplnú relaxáciu. V ateliéri bolo fajn, že som mohla zabudnúť na všetky problémy, na školu a na povinnosti a oddychovať. Tešila som sa tam na to, o čom budeme s Marcelkou a kamarátmi meditovať.

9-ročná Dianka: Na meditky som chodila rada. V ateliéri som sa vždy dobre uvoľnila, meditovala a Marcelke sa zdôverila. Na meditke sme si prečítali príbeh s ponaučením a potom sme sa o tom porozprávali. S kamarátmi sme sa aj zahrali a pri tom pili skvelý Marcelkin čajík. A pre toto všetko sa tam chcem znova vrátiť.

11-ročná Isabellka: Hráme sa zdravo boli na začiatku naše výtvarné dielničky. Vždy to bola zábava. Macka zakaždým vymyslela nejakú super tému na vyrábanie. Ale potom sme na to už boli veľkí, tak sme začali chodiť na meditky… Bohužiaľ, sme mali len pár hodín naživo, potom prišla celá táto situácia. Ale Macka to celé perfektne zariadila aj online. Aj cez kameru nás dokázala preniesť do meditácie a boli to vždy perfektné témy, čo nás niečo naučili. Vedela nám poradiť so všetkým. Napríklad ako sa vysporiadať s mladším súrodencom, keď sa vyskytnú problémy. Každému by som odporučila ísť na Mackine meditky. Páči sa mi to hlavne preto, že Macka vymýšľa skvelé témy a vie nás preniesť do úplne iného sveta. A ani sa na to nepotrebujeme nikam presunúť.

Isabellkina maminka Karolínka: Už niekoľko rokov sa s láskou, záujmom a úžasom pozerám na to, ako prirodzene Macka funguje s našimi deťmi. Ako ju berú medzi seba ako kamarátku, zároveň k nej majú úctu a prirodzene stíchnu, aby im neušlo ani slovko, čo povie, ako jej veria a zverujú sa s maličkými aj veľkými tajomstvami, radosťami i trápeniami, a najmä ako sa dôverčivo nechávajú prirodzene viesť.

Maminka Monika 13-ročnej Mišky: Chcem sa ti Maci poďakovať za to vzácne, čo robíš, tu múdrosť, čo odovzdávaš našim deťom, ktorú budú môcť využiť v každodennom živote. Aj moja dcéra sa učí u teba, ako si oddýchnuť, ako sa nabiť energiou, ako spracovať rôzne emócie… ako nájsť cestu k sebe samej, k svojmu fyzickému aj duševnému zdraviu a hlavne cestu k svojmu srdcu.

9-ročná Zuzka: U Macky sa mi páči, lebo sa veľa rozprávame a aj meditujeme. Keď sme cez Coronu boli zavretí doma, tak som sa tešila, že sa môžeme s kamarátmi vidieť aspoň online, aj keď osobné stretnutia sa mi páčili viac, lebo sme sa vždy na konci hrali aj s legom.

12-ročná Sonka: V ateliéri sa mi páčilo hlavne preto, že som sa mohla stretnúť s novými ľuďmi. Veľmi sa mi páčila časť, keď sme sa s ostatnými dievčatami rozprávali, a taktiež kreatívne činnosti, keď sme si kreslili, písali alebo počúvali krátke príbehy. Meditácie samé osebe boli príjemné, dokázala som sa uvoľniť a pre niekoho ako ja, kto moc neobsedí na jednom mieste a nemá rád pomalé činnosti, to bol istý spôsob relaxu, o ktorom som nevedela, že ho potrebujem.

Zuzkina a Sonkina maminka Lucka: Macka je vzácny človek, ktorý má k detskej duši veľmi blízko, chápe naše deti a dokáže im vytvoriť bezpečné prostredie, v ktorom sa môžu zdôveriť. Dnešná doba je veľmi zameraná na výkon, čomu čelia nielen dospelí, ale už aj malé deti. Čím sú staršie, tým viac výkonov sa od nich očakáva. V ateliéri duše však nepotrebujú súťažiť, tam sa naopak naučia oddychovať, prijímať samé seba, aké sú, spracovať starosti, ktoré ich trápia a pochopiť, že so svojimi emóciami nie sú samé. Macka moje deti sprevádza posledných 10 rokov, najprv ako prvá pani učiteľka 2-ročných predškôlkárov, neskôr ako sprievodkyňa rôznymi kreatívnymi technikami a v súčasnosti je ich dospelá kamarátka či dôverníčka, ktorá im pomáha zvládať ich problémy, učí ich rôzne relaxačné techniky, prostredníctvom príbehov a diskusií ukazuje pravé hodnoty a ja som jej za to všetko nekonečne vďačná. Pre mňa ako rodiča je veľmi dôležité, aby moje deti mali okolo seba dospelých ľudí, ktorí im sú správnymi vzormi a Macka pre ne jednoznačne takýmto vzorom je.

Maminka Miška 8-ročnej Elky: Meditácie s Mackou udržujú v deťoch ich prirodzenú vnímavosť, kreativitu a nazeranie na tento svet srdcom ku všetkému, čo nás obklopuje.